sykkel-til-fjells

10/11/2011

På to hjul til fjells

Gjennom mange, mange år har det vore ein drøm om å få etablere en sykkelvei over Haukelifjell, og Vinje Kommune tok allerede for ca 19 år sidan initiativ til et slikt prosjekt.

TEKST: Olav Marvik
FOTO: Olav Marvik

Mye vann har fylt opp kraftmagasinene siden den gang, og initiativtakerne på begge sider av Haukelifjell og Røldal mener at nå er det på tide å handle.
-Målet er å knytte sammen østland og vestland med sykkel, et samarbeid mellom to fylke (Hordaland og Telemark) og to kommunar (Odda og Vinje)!
Dette er et unikt sykkelvegprosjekt, i norsk samanheng, og skal nå på hjul igjen! Her snakker en både om HISTORIE, KULTUR og NÆRINGSUTVIKLING, sier Halvor Vinje til Haukelimagasinet.
Nå står det berre drøye 13 kilometer med ny sykkelveg, før en skaper sykkelveihistorie! En jobber for å få til et spleiselag på tvers av kommunegrenser og interesser og at vi i fellesskap klarer å finne løsninger for å oppnå stor samfunnsmessig nytte og glede! Hvorfor sykkelvei over Haukelifjell? Flere historieorienter personer og lag, samt aktører innenfor turistnæringen i Haukeli- og Røldal-området har gjennom mange år ønsket å få til en bedre utnyttelse av det som er definert som «gamle Haukelivegen». Området og vegstrekningene er svært unike, med en sjelden historie som Norges første fjellovergang, ferdigstilt rundt 1880. Mange av vegkonstruksjonene er vernet, men dessverre er det få trafikantar som får med seg dette: Dagens bruk er preget av tilfeldige passeringer utenfor tunnelene, uten nevneverdige stopp.
Natur og fjellopplevinger er sterkt tilstede over fjellstrekninga, med høgaste punkt Dyrskar, på omlag 1200 moh. Her kan du for eksempel oppleve å sykle gjennom det som er Norges eldste eksisterende veitunnel.
Betydelig næringspotensial. For mange av næringsaktørane i Vågsli/Haukelifjell/Røldal er sommersesongen en typisk lavsesong og behovet for et bedre og styrka sommeraktiviteter er viktig. Et sykkeltilbud saman med andre fjell-aktiviteter, vil kraftig styrke attraktiviteten for hele området. Sykkelturisme er en av de raskest voksende aktivitetene i popularitet i Norge, og aktiviserer hele familien og personer på alle nivå. Gjennom å bygge ut en sammenhengende vei mellom Botn og Røldal, over Haukelifjell, så har denne eit stort potensial for å bli en nasjonal attraksjon. Uten sammenlikning forøvrig; på Rallarvegen mellom Finse og Flåm sykler 12 000 syklister kvar sommar.
Strekninga Edland-Røldal er allerede planlagt som en del av nasjonal sykkelrute nr. 3: Dette er regionens eineste definerte nasjonale sykkelrute, som ikke er etablerat ihenhold til gjeldende planverk.
Målsettingen er nå i første rekke å finne finansiering slik at vi allerede i 2012 har fått tatt de første spadestikk og sykkeltråkk på deler av traseen.

 

FAKTA

Slik type sykkelturisme gjev potensial for utvida næring på begge sider av fjellet, som f.eks:  -mersalg av overnatting
• Servering og handel
• Sykkelutleige
• Transportservice
• Utvikling og sal av andre fjellrelaterte aktivitetar

Stikkord: , , , , , , , , ,